Všeobecné nariadenie o ochrane údajov (GDPR) je súbor predpisov, ktoré upravujú zhromažďovanie, spracovanie, uchovávanie a zdieľanie osobných údajov fyzických osôb v Európskej únii (EÚ). Ak ste firma pôsobiaca v oblasti elektronického obchodu v EÚ, je dôležité, aby ste dodržiavali nariadenie GDPR, aby ste sa vyhli nákladným pokutám a poškodeniu svojej povesti. V tomto článku sa budeme venovať niektorým kľúčovým aspektom pre podniky elektronického obchodu, pokiaľ ide o dodržiavanie nariadenia GDPR.
- Získanie súhlasu
Podľa nariadenia GDPR musia fyzické osoby udeliť súhlas pred spracovaním svojich osobných údajov. Ako podnik elektronického obchodu musíte zabezpečiť, aby ste od svojich zákazníkov získali jasný a jednoznačný súhlas pred zhromažďovaním a spracúvaním ich osobných údajov. To znamená, že musíte poskytnúť jasné informácie o tom, aké údaje budete zhromažďovať, prečo ich budete zhromažďovať a ako ich budete používať. Musíte tiež zabezpečiť, aby ste získali súhlas osobitne pre každý konkrétny účel, na ktorý budete údaje používať. - Buďte transparentní
Transparentnosť je kľúčovým prvkom dodržiavania nariadenia GDPR. Ako podnik elektronického obchodu musíte byť transparentní v tom, ako zhromažďujete, spracúvate, uchovávate a zdieľate osobné údaje. Musíte poskytovať jasné a ľahko dostupné informácie o svojich zásadách ochrany údajov vrátane toho, ako budete chrániť osobné údaje svojich zákazníkov, ako dlho ich budete uchovávať a s kým ich budete zdieľať. Svojim zákazníkom by ste tiež mali poskytnúť právo na prístup k ich osobným údajom, ich opravu alebo vymazanie. - Zabezpečenie bezpečnosti údajov
Ako podnik elektronického obchodu musíte zabezpečiť, aby ste mali zavedené vhodné technické a organizačné opatrenia na ochranu osobných údajov svojich zákazníkov. To zahŕňa zavedenie bezpečných hesiel, šifrovanie údajov a pravidelné zálohovanie údajov. Musíte tiež zabezpečiť, aby ste mali zavedené vhodné opatrenia na zisťovanie, vyšetrovanie a nahlasovanie prípadov porušenia ochrany údajov. - Vykonajte posúdenie vplyvu na ochranu údajov (DPIA)
DPIA je proces, ktorý pomáha organizáciám identifikovať a zmierňovať potenciálne riziká v oblasti ochrany údajov. Ak váš podnik v oblasti elektronického obchodu spracúva veľké množstvo osobných údajov alebo vykonáva rozsiahle spracúvanie citlivých osobných údajov, mali by ste vykonať DPIA, aby ste identifikovali potenciálne riziká a prijali vhodné opatrenia na ich zmiernenie. - Zvážte poskytovateľov tretích strán
Ako podnik elektronického obchodu môžete využívať poskytovateľov tretích strán na rôzne služby, napríklad na spracovanie platieb, e-mailový marketing alebo analýzu webových stránok. Pri využívaní poskytovateľov tretích strán musíte zabezpečiť, aby spĺňali požiadavky GDPR a aby mali zavedené vhodné opatrenia na ochranu údajov. Musíte tiež zabezpečiť, aby ste mali uzavretú písomnú dohodu, v ktorej budú uvedené povinnosti každej strany v súvislosti s ochranou údajov.
Dodržiavanie nariadenia GDPR je pre podniky elektronického obchodu pôsobiace v EÚ veľmi dôležité. Získaním súhlasu, transparentnosťou, zabezpečením bezpečnosti údajov, vykonaním DPIA a zvážením poskytovateľov tretích strán môžete zabezpečiť, že budete spĺňať požiadavky GDPR a chrániť osobné údaje svojich zákazníkov.